Den socio-kulturella
traditionen
Den socio-kulturella
traditionen utvecklades på 1920-talet. Den ryske marxistiske psykologen och
pedagogen Lev Vygotskij var en förespråkare men hans böcker var förbjudna i Sovjetregimen
medan den dominerade i väst. På 1980 och 90-talet återupptäcktes intresset i
öststaterna (Sjøberg
2010:194).
I Sverige leds intresset för det
socio-kulturella perspektivet av bl.a. Säljö. Man ansåg att det alltmer
mångkulturella och globaliserade samhället medför skillnader i kunskaper och
värderingar, att olika kulturer och samhällen har olika kunskapsbaser och att
de olika kulturerna ser olika på lärande och undervisning. Detta var något som
Piaget inte tog hänsyn till (Sjøberg
2010:195).
Det socio-kulturella perspektivet tar språket,
den sociala och materiella miljön samt kulturen som utgångspunkt. Utvecklingen
av nya media och möjligheter leder till nya kunskaper. De socio-kulturella pedagogerna
försöker besvara frågor som:
|
Perspektivet är en social teori om
lärande och utveckling som ger en förståelse om hur människor blir delaktiga i
kunskaper och erfarenheter genom att samspela med andra i olika aktiviteter.
Nyckeln till lärande och utveckling är kommunikation och interaktion. I motsats
till Piagets teorier så är kunskap inte något som man överför mellan människor
utan något vi deltar i. Det socio-kulturella perspektivet är inte förenat med
en speciell pedagogik eller skola utan avsett att kunna förverkligas inom ramen
för den vanliga skolan och dess förutsättningar (Smidt 2012, Sjøberg 2012).
De pedagogiska konsekvenserna ligger i
hur man organiserar samspelet mellan elever och lärare och hur elever ges
möjligheter att appropriera, att ta till sig kunskap som något som sitt eget,
och delta i olika slags kunskaper (Sjøberg
2010:196).
Litteratur
Andersson, Ulla,
Mittuniversitetet, föreläsning i UVK 1 7-12-12
Sjøberg, S. (2010) Naturvetenskap som allmänbildning – en
kritisk allmändidaktik, Lund: Studentlitteratur
Smidt, S. (2012) Vygotskij och de små och de yngre barnens
lärande, Lund Studentlitteratur
No comments:
Post a Comment