Tuesday, January 8, 2013

Socio-kulturella perspektivet



Den socio-kulturella traditionen

Den socio-kulturella traditionen utvecklades på 1920-talet. Den ryske marxistiske psykologen och pedagogen Lev Vygotskij var en förespråkare men hans böcker var förbjudna i Sovjetregimen medan den dominerade i väst. På 1980 och 90-talet återupptäcktes intresset i öststaterna (Sjøberg 2010:194).
      I Sverige leds intresset för det socio-kulturella perspektivet av bl.a. Säljö. Man ansåg att det alltmer mångkulturella och globaliserade samhället medför skillnader i kunskaper och värderingar, att olika kulturer och samhällen har olika kunskapsbaser och att de olika kulturerna ser olika på lärande och undervisning. Detta var något som Piaget inte tog hänsyn till (Sjøberg 2010:195).
      Det socio-kulturella perspektivet tar språket, den sociala och materiella miljön samt kulturen som utgångspunkt. Utvecklingen av nya media och möjligheter leder till nya kunskaper. De socio-kulturella pedagogerna försöker besvara frågor som:


Hur lär man sig i vardagen?

Vad är viktiga baskunskaper och hur kan skolan överbrygga mellan olika miljöer?

Hur kan lärande inom skolan också bli aktuellt i andra sammanhang?

(Sjøberg 2010:195).

 
 










      Perspektivet är en social teori om lärande och utveckling som ger en förståelse om hur människor blir delaktiga i kunskaper och erfarenheter genom att samspela med andra i olika aktiviteter. Nyckeln till lärande och utveckling är kommunikation och interaktion. I motsats till Piagets teorier så är kunskap inte något som man överför mellan människor utan något vi deltar i. Det socio-kulturella perspektivet är inte förenat med en speciell pedagogik eller skola utan avsett att kunna förverkligas inom ramen för den vanliga skolan och dess förutsättningar (Smidt 2012, Sjøberg 2012).
      De pedagogiska konsekvenserna ligger i hur man organiserar samspelet mellan elever och lärare och hur elever ges möjligheter att appropriera, att ta till sig kunskap som något som sitt eget, och delta i olika slags kunskaper (Sjøberg 2010:196).



Litteratur

Andersson, Ulla, Mittuniversitetet, föreläsning i UVK 1 7-12-12

Sjøberg, S. (2010) Naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk allmändidaktik, Lund: Studentlitteratur

Smidt, S. (2012) Vygotskij och de små och de yngre barnens lärande, Lund Studentlitteratur


No comments:

Post a Comment