Pragmatismen utvecklades i USA sent 1800-tal. ”Pragma”
kan översättas till ”handling” (Andersson 2012). En tidig förespråkare för
traditionen var John Dewey. Han publicerade från 1880-talet till hans död 1952.
Han arbetade i många år som professor vid det anrika Columbia University i New
York. Det finns 37 volymer av hans verk på amerikanska universitet och han har
till och med en förening uppkallad efter sig, The John Dewey Society. Hans
intressen var många och sträckte sig från filosofi, pedagogik, psykologi till
logik och politik och han var en eftertraktad samhällsdebattör. Han uppsatte
försöksskolor i Chicago för att omsätta sin pedagogik-filosofi i praktisk
undervisning och det var han som myntade uttrycket ”learning by doing”. I
Sverige bidrog hans inflytande till skolreformerna i mitten av 50-talet (Säljö
2012: 176).
Liksom det socio-kulturella perspektivet
så är pragmatismens syn på skolan och samhället att de är ett samspel. Skolan ses
som en demokratisk organisation för alla (Andersson 2012, Säljö 2010).
Frågor som intresserade pragmatikerna
var:
|
Pragmatismen var en reaktion på klassisk filosofi och centralt för teorin var
hur kunskaper fungerar för människor i deras vardag. Den baseras på att kunskap
ska baseras på människors konkreta erfarenheter och avvisade idén om att kunskap
kan definieras på ett abstrakt och tidlöst sätt. Man koncentrerade sig på den
enskilde elevens utveckling. Pragmatikerna var intresserade av undersökande
metoder, inspirerade av hur vetenskap arbetar. Ett centralt begrepp är inquiry – man utgår från ett problem
eller en undran som finns bland eleverna.
Det handlar om att möta elevens
frågor och att anpassa undervisningen till elevernas förkunskaper. Man såg lärande
som en process eller produkt (progressivismen- liberal, social rörelse)
(Andersson 2012).
Pragmatikerna såg mera till praktiska
konsekvenser av olika idéer, de mera dagsaktuella frågorna av social natur. Man
tänkte på ett holistiskt plan och behandlade relationen mellan individen och
omvärlden som en dialektisk process. Liksom socio-kulturisterna så ansåg
pragmatikerna att kommunikation och språk är verktyget för att utvidga
erfarenheter till våra egna (vad socio-kulturisterna kallar appropiering) och
att skolans främsta uppgift är att förbereda för ett aktivt deltagande i ett
demokratiskt samhälle (Andersson 2012, Säljö 2010). Dewey var emot detta
synsätt. Han ansåg att det slags korvstoppningsmetoder och passiv absorbering
bidrog till att eleverna lär för skolans skull och inte för sin egen (Säljö
2010: 181). Istället, menade Dewey, måste skolans verksamhet föras närmare det
samhälle vars syfte det tjänar. Pedagogikens främsta uppgift är med andra ord
att reproducera ett socialt system (Andersson 2012). Man pratar om intelligent action - tanke och handling
bör ses som ett, teori och praktik är inte varandras motsatser utan varandras
förutsättningar (Andersson 2012).
De pedagogiska konsekvenserna av pragmatismen
ligger i att det kan ses som relativistiskt och provokativt. En slags ”laissez
faire-filosofi” där allt accepteras (Säljö 2010: 178).
Litteratur
Andersson, Ulla,
Mittuniversitetet, föreläsning i UVK 1 7-12-12
Säljö, R. (2012) Den lärande människan- teoretiska
traditioner i Lundgren, U., P., Säljö, R., Liberg, C. Lärande, skola, bildning- grundbok för lärare, Stockholm: Natur
& Kultur
No comments:
Post a Comment